Dacă nu citești la timp, înțelegi prea târziu.
Ana Blandiana

Ana Blandiana

Ana Blandiana (Otilia Valeria Rusan, n. Coman; n. 25 martie 1942, Timișoara) este o scriitoare (autoare a 26 de cărți publicate în română și a 60 de volume apărute în 26 de limbi) și luptătoare pentru libertate civică din România.

În luna mai 1990 a reînființat Centrul PEN din România, pe care l-a condus până în 2004. În noiembrie 1990 s-a numărat printre fondatorii Alianței Civice (președinte între 1991-2002). În ianuarie 1993 a fost inițiatoare, împreună cu Romulus Rusan, a Memorialului Sighet, iar în aprilie 1995, a Academiei Civice, pe care le conduce de la începuturi până în prezent.

Este membru corespondent al Academiei Române (din 2016).


Mai-mult-ca-trecutul. Jurnal: 31 august 1988 - 12 decembrie 1989

Mai-mult-ca-trecutul. Jurnal: 31 august 1988 - 12 decembrie 1989

Nimeni nu mai are incredere in nimeni, nimeni nu mai este alaturi de nimeni, o asociere este o utopie, un gest de sprijin al cuiva sau a ceva, aproape de neimaginat. Suntem singuri, cu desavarsire singuri, nu doar in istorie, ca popor, ci si in eternitate, ca oameni. De aceea, in toata devenirea noastra am reusit numai lucrurile care puteau fi facute de unul singur (poezia, de exemplu) si am fost jalnici sau pur si simplu inexistenti in domeniile in care ar fi fost nevoie de cea mai elementara asociere sau solidarizare. Tot ce se intampla si felul incredibil, usor suspect, in care se intampla par a spune ca toata durerea, toata suferinta unei jumatati de secol a fost fara sens. Ceea ce nu pot accepta. Exista in mine o convingere subterana, ascunsa, nemarturisita pentru ca nu stiu cum ar putea fi formulata inteligibil, care imi spune ca nici o suferinta nu poate fi zadarnica si ca tarile care ies acum din intuneric si teroare nu pot, nu trebuie sa-si doreasca pur si simplu sa devina asemenea celor ce nu au fost acolo, ca societatile care se inventeaza acum trebuie sa adauge libertatii si bunastarii statelor apusene si picaturile de umanitate distilate din suferin?a pe care au indurat-o. Pentru ca cel mai greu dintre toate enormele eforturi la care este supus spiritul creator, intr-o lume si intr-un timp ca acesta, este acela de a privi cu neinduplecare tot raul, toata uratenia din jur, gasind in acelasi timp puterea de a descoperi urmele de frumusete si bine capabile sa pastreze vie iubirea care misca soarele si celelalte cuvinte...


7900 lei

În stoc
Mai-mult-ca-trecutul. Jurnal: 31 august 1988 - 12 decembrie 1989

Mai-mult-ca-trecutul. Jurnal: 31 august 1988 - 12 decembrie 1989

Nimeni nu mai are incredere in nimeni, nimeni nu mai este alaturi de nimeni, o asociere este o utopie, un gest de sprijin al cuiva sau a ceva, aproape de neimaginat. Suntem singuri, cu desavarsire singuri, nu doar in istorie, ca popor, ci si in eternitate, ca oameni. De aceea, in toata devenirea noastra am reusit numai lucrurile care puteau fi facute de unul singur (poezia, de exemplu) si am fost jalnici sau pur si simplu inexistenti in domeniile in care ar fi fost nevoie de cea mai elementara asociere sau solidarizare. Tot ce se intampla si felul incredibil, usor suspect, in care se intampla par a spune ca toata durerea, toata suferinta unei jumatati de secol a fost fara sens. Ceea ce nu pot accepta. Exista in mine o convingere subterana, ascunsa, nemarturisita pentru ca nu stiu cum ar putea fi formulata inteligibil, care imi spune ca nici o suferinta nu poate fi zadarnica si ca tarile care ies acum din intuneric si teroare nu pot, nu trebuie sa-si doreasca pur si simplu sa devina asemenea celor ce nu au fost acolo, ca societatile care se inventeaza acum trebuie sa adauge libertatii si bunastarii statelor apusene si picaturile de umanitate distilate din suferinta pe care au indurat-o. Pentru ca cel mai greu dintre toate enormele eforturi la care este supus spiritul creator, intr-o lume si intr-un timp ca acesta, este acela de a privi cu neinduplecare tot raul, toata uratenia din jur, gasind in acelasi timp puterea de a descoperi urmele de frumusete si bine capabile sa pastreze vie iubirea care misca soarele si celelalte cuvinte...


8500 lei

În stoc
Povestiri fantastice

Povestiri fantastice

„Am simţit că, dacă nu voi încerca să descriu tot ce văd, tot ce trăiesc, tot ce înţeleg (ceea ce nu puteam face decât în proză), realitatea care mă înconjoară îmi va intra fără să mă întrebe în poeme, cu amănuntele ei sordide, întâmplările ei promiscue, personajele ei duplicitare şi sensurile ei maculatoare. Şi nu-mi era greu să-mi închipui poemele cufundându-se ca nişte corăbii de hârtie în care s-ar încărca minereu de fier. Am avut întotdeauna convingerea că, în pofida imaterialităţii ei, poezia poate deveni oricând o redutabilă armă, dar niciodată o bună unealtă de făcut curăţenie. Iar eu aveam nevoie să mă curăţ de toate reziduurile pe care istoria şi viaţa nu încetau să le depună în mine, aveam nevoie să le deşert în fiecare seară în pagină, pentru ca a doua zi să poată fi depuse altele, fără pericolul de a mă îneca în mâlurile lor contagioase. Era un fel de a repeta — ca în taina botezului – «Mă lepăd de Satana», sugerând realităţii să se lepede la rândul ei.“ (Ana BLANDIANA)Există atâtea feluri de fantastic, încât nu e de mirare că unele dintre ele pot să treacă uneori drept realitate. Realitatea însăşi îşi lărgeşte câteodată cu aroganţă hotarele şi atunci zonele încărcate rămân – pentru ani, decenii şi chiar secole întregi – ambigue, de o apartenenţă incertă. Apoi, prin cine ştie ce întâmplare, sau numai prin eroziunea obişnuită a timpu¬lui, dubla lor natură îşi estompează de la sine una dintre laturi şi fâşia echivocă recade într-o parte sau în alta a hotarului, însoţită numai de uimirea că a putut altădată părea altfel. Fantasticul nu e opus realului, este doar o înfățișare mai plină de semnificații a acestuia. La urma urmei, a-ți imagina înseamnă a-ți aminti...


5500 lei

În stoc
Povestiri fantastice

Povestiri fantastice

Am simtit ca, daca nu voi incerca sa descriu tot ce vad, tot ce traiesc, tot ce inteleg (ceea ce nu puteam face decat in proza), realitatea care ma inconjoara imi va intra fara sa ma intrebe in poeme, cu amanuntele ei sordide, intamplarile ei promiscue, personajele ei duplicitare si sensurile ei maculatoare. Si nu-mi era greu sa-mi inchipui poemele cufundandu-se ca niste corabii de hartie in care s-ar incarca minereu de fier. Am avut intotdeauna convingerea ca, in pofida imaterialitatii ei, poezia poate deveni oricand o redutabila arma, dar niciodata o buna unealta de facut curatenie. Iar eu aveam nevoie sa ma curat de toate reziduurile pe care istoria si viata nu incetau sa le depuna in mine, aveam nevoie sa le desert in fiecare seara in pagina, pentru ca a doua zi sa poata fi depuse altele, fara pericolul de a ma ineca in malurile lor contagioase. Era un fel de a repeta - ca in taina botezului - "Ma lepad de Satana", sugerand realitatii sa se lepede la randul ei. - Ana Blandiana Exista atatea feluri de fantastic, incat nu e de mirare ca unele dintre ele pot sa treaca uneori drept realitate. Realitatea insasi isi largeste cateodata cu aroganta hotarele si atunci zonele incarcate raman - pentru ani, decenii si chiar secole intregi - ambigue, de o apartenenta incerta. Apoi, prin cine stie ce intamplare, sau numai prin eroziunea obisnuita a timpului, dubla lor natura isi estompeaza de la sine una dintre laturi si fasia echivoca recade intr-o parte sau in alta a hotarului, insotita numai de uimirea ca a putut altadata parea altfel. Fantasticul nu e opus realului, este doar o infatisare mai plina de semnificatii a acestuia. La urma urmei, a-ti imagina inseamna a-ti aminti...


6500 lei

În stoc
? Cauți o carte și nu o găsești pe site?

Alexandria îți recomandă