Studiul monografic, bogat ilustrat, al cercetătoarei Ana Marian prezintă apariţia, evoluţia şi metamorfozele stilistice ale compoziţiei sculpturale ca gen în Basarabia, începând cu o privire de ansamblu asupra perioadei interbelice şi încheind cu tendinţele din ultimii ani. Estetica diferită e condiţionată, bineînţeles, şi de schimbările socio-politice (Basarabia interbelică din componenţa Regatului României; RSSM ca parte a Uniunii Sovietice; Republica Moldova independentă), care au determinat teme şi stiluri, au permis ori au restricţionat libertatea de creaţie. Fiecare artist şi-a administrat libertăţile şi a ocolit restricţiile conform propriului talent, propriilor principii şi viziuni.
Începuturile se proiectează în contextul artei naţionale româneşti; epoca sovietică a subordonat lucrările principiilor betonate ale realismului socialist; iar ultima perioadă se caracterizează printr-o deschidere largă spre Occident, spre tendinţele universale în arta fără frontiere, caracteristică vremii.
Studiul, care este totodată un catalog al compoziţiilor sculpturale de referinţă din acest spaţiu, include informaţii şi analize pertinente privitoare la cele mai reprezentative compoziţii tematice create de sculptorii din Moldova, în special în anii 1940 – 2010.
Cartea este adresată specialiştilor în arta plastică, profesori, studenţi, artişti, dar şi consumatorilor de artă, celor interesaţi de evoluţia sculpturii ca gen, în special a compoziţiilor tematice.