Manualul continua aplicarea modelului de proiectare curriculara centrat pe competente, utilizat si la nivelul invatamantului primar si sustine orientarea pragmatica a aplicarii programei scolare prin accentuarea scopului pentru care se invata. Abordarea gandirii critice si a drepturilor copilului se realizeaza in mod integrat si contribuie la optimizarea procesului de predare-invatare-evaluare, prin demersul didactic ce faciliteaza:
- invatarea despre…, vizand nivelul cognitiv, informativ;
- invatarea prin…, vizand implicarea activa, participarea elevului;
- invatarea pentru…, vizand nivelul reflectarii invatarii in valorile promovate, atitudini, comportamente;
- Prin modul de structurare a invatarii, manualul constituie un instrument de lucru extrem de util pentru elevi;
- Diversitatea situatiilor de invatare si a activitatilor multimedia face posibila o multitudine de solutii didactice, aplicabile oricarei clase;
- Caracterul practic-aplicativ, participativ si creativ al activitatilor de predare-invatare-evaluare stimuleaza dezvoltarea gandirii critice, constructia progresiva de cunostinte, abilitati, atitudini;
- Tratarea temelor se realizeaza prin apel la documente-referinte fundamentale pentru problematica drepturilor - Prezentarea grafica de exceptie, textele-suport si ilustratiile-pretext avand ca protagonisti copiii reprezinta tot atatea atuuri ale acestui manual;