Mara lui Ioan Slavici, român plasat într-un mic burg ardelenesc și care are două protagoniste puternice, reprezintă un punct de cotitură în istoria romanului românesc modern, un vârf al literaturii din secolul al XIX-lea și un pas intermediar esențial în traseul canonului literar autohton interbelic. Este o capodoperă a genului românesc în literatură noastră.
Deși nu prezintă o societate progresistă în adevăratul sens al cuvântului, Slavici pune pe tapet un spațiu de granița, un loc comun, o societate în care participanții se tolerează, mai ales în virtutea unor scopuri cât se poate de cinice și mai ales când totul se termină cu bine.
Eroina disloca rolurile de gen active în epoca, fiind un personaj emancipat față de modelele existente.
Mara exploatează logică societății în care trăiește în folosul ei, dar nu se revoltă, nu comite acte de rebeliune – „activismul” ei este unul mascat, limitat, un agent care lucrează din interior. Exhibarea (chiar dacă nu depășirea) rolurilor de gen active și a formelor parțiale de transgresiune sunt un câștig important pentru finalul secolului al XIX-lea românesc.