Lucrarea de față este concepută pe baza actualei programe și a manualelor alternative de limba și literatura română pentru clasa a V-a și se adresează elevilor din această clasă în vederea însușirii noțiunilor prevăzute în programă.
Ea este structurată în nouă unități de învățare care cuprind noțiunile de limbă (fonetică, vocabular, morfologie, sintaxă, punctuație, ortografie), de teorie literară și de comunicare, precum și texte literare și nonliterare, aparținând tipurilor prevăzute de programă: narative, descriptive sau dialogate. Deși actuala programă nu prevede, am introdus în unitățile de învățare respective și două tipuri (specii) de texte literare narative – basmul și schița – deoarece aduc o notă aparte în tipologia acestora. Oricum, noțiunile de gramatică tratate la unitățile de învățare respective sunt în vigoare, deci în concordanță cu prevederile programei.
De asemenea, ultima parte cuprinde patru teste pentru recapitulare finală, structurate după modelul actualelor teste folosite la evaluarea națională pentru clasa a VIII-a, noțiunile verificate fiind însă, ca nivel și volum, cele prevăzute de programa pentru clasa a V-a.
Acest auxiliar este un caiet de exerciții, un instrument de sistematizare și de însușire temeinică și ordonată a noțiunilor de limbă și literatură română predate în procesul instructiv-educativ. El poate fi folosit nu numai în fixarea noțiunilor dobândite la orele de clasă, ci și în formarea unui stil de muncă al copiilor, pentru înțelegerea și însușirea corectă a noțiunilor respective.
Credem că prezenta lucrare va oferi, de asemenea, un ajutor substanțial elevilor pentru însușirea cu succes a noțiunilor prevăzute de actuala programă a clasei a V-a și valorificarea acestora în procesul comunicării.