Dacă nu citești la timp, înțelegi prea târziu.
Marcel Proust

Marcel Proust

Marcel Proust (10 iulie 1871 – 18 noiembrie 1922) a fost un romancier, eseist şi critic literar francez, cunoscut în întreaga lume îndeosebi datorită romanului În căutarea timpului pierdut. Acesta a schimbat perspectiva asupra scrierii literare prin viziunea sa asupra timpului, care a declanşat puternice modificări la nivelul structurii narative. Acesta explică scurgerea timpului în lumina teoriilor filosofului francez Henri Bergson. Acesta a mai publicat Les plaisirs et les jours (1896), La Bible D'Amiens (1904), Sésame et les lys (1906), Pastiches et mélanges (1919), Contre Sainte-Beuve (1954), Jean Santeuil (1954).


Carnete

Carnete

Daca multi scriitori s-au folosit de carnete pentru a tine un jurnal intim, a consemna impresii de calatorie sau diverse notatii pregatitoare, Proust s-a slujit de ale sale doar pentru a-si acompania opera, atat pe plan lexical, cat si pe planul creatiei. Din acest punct de vedere, si in ciuda caracterului lapidar al anumitor insemnari, care poate dauna intelegerii lor imediate, ele constituie un aport pretios pentru o mai buna intelegere a complexitatii procesului literar la Marcel Proust.   Florence Callu  Antoine Compagnon  "Sa adaug in ultima parte la conceptia mea despre arta. Ceea ce se prezinta astfel in mod obscur in adancul constiintei, inainte de a-l realiza in opera, inainte de a-l face sa iasa afara, trebuie sa strabata o regiune intermediara intre eul nostru obscur si exteriorul, inteligenta noastra, dar cum sa-l aducem aici, cum sa-l prindem? Putem sa ramanem ore intregi incercand sa repetam prima impresie, semnul insesizabil ce era asupra ei si care spunea: aprofundeaza-ma fara sa te apropii, fara sa o aduci la tine. Asta-i arta, singura arta. Singurul merit este de a fi exprimat ceea ce a aparut in adancuri, caci de obicei, cu exceptia unei iluminari de o clipa, sau a unor momente exceptional de limpezi, imbatatoare, aceste adancuri sunt obscure. Aceasta adancime, aceasta inaccesibilitate fata de noi insine este singurul semn al valorii - si poate si singura bucurie. Nu are importanta despre ce-i vorba. O clopotnita, daca ramane insesizabila mai multe zile la rand, are mai multa valoare decat o teorie completa a Lumii. (Carnetu1, 41)." E un Proust al inceputurilor, cu stangaciile, tatonarile lui, fara certitudinea ca va gasi ceea ce cauta, dar care continua sa caute, tarandu-ne si pe noi cu sine in cautarea lui, scuturandu-ne de clisee, plasandu-ne, printr-un singur gest, in bucuria impulsului originar...


3852 lei

În stoc
În căutarea timpului pierdut 4. Sodoma și Gomora

În căutarea timpului pierdut 4. Sodoma și Gomora

„In­ver­si­u­nea sexuală nu nu­mai că este prin­ci­pala cheie pen­tru a în­ţe­lege ti­pul de sen­si­bi­li­tate proustiană, dar, ca temă, poate fi lo­cul ideal de în­tâl­nire în­tre prin­ci­pa­lele ob­se­sii ale vi­zi­u­nii proustiene, ale no­u­lui uni­vers in­ven­tat de acesta: ma­la­dia, vi­ciul, pro­fa­na­rea.” (Irina Mavrodin)„Sodoma şi Gomora I şi II, tomu­rile din In că­u­ta­rea tim­pu­lui pier­dut pu­bli­cate în mai 1921 şi în apri­lie 1922, au ca temă in­ver­si­u­nea se­xu­ală. Subiec­tul acesta se află poate în inima în­tre­gu­lui ro­man al lui Proust, dar ti­tlul Sodoma şi Gomora nu s-a im­pus de­cât în tim­pul Primului Război Mon­dial.” (Antoine Compagnon)„Tema «in­ver­si­u­nii se­xu­ale» (Proust pre­feră să nu spună «ho­mo­se­xu­a­li­tate», for­mulă ce în­ce­pea să se im­pună, dar pe care el o gă­seşte «prea ger­ma­nică şi pe­dantă», tra­dusă fi­ind în fran­ceză după zi­a­rele berlineze) apare la Proust, sub o formă mai mult sau mai pu­ţin di­rectă, mai mult sau mai pu­ţin cul­tu­rală (re­fe­rinţe recurente la opera, dar şi la bi­o­gra­fia lui Baudelaire, la unele ro­mane ale lui Balzac, la Socrate etc.), încă din pri­mele scri­eri.Această grilă de lec­tură, multă vreme ocultată, ig­no­rată, sau abor­dată doar par­ţial, cu ti­mi­di­tate, se do­ve­deşte a fi foarte adec­vată şi produc­tivă, ca­pa­bilă chiar a «con­trola» în­treaga operă a lui Proust. In­ver­si­u­nea sexuală nu nu­mai că este prin­ci­pala cheie pen­tru a în­ţe­lege ti­pul de sen­si­bi­li­tate proustiană, dar, ca temă, poate fi lo­cul ideal de în­tâl­nire în­tre prin­ci­pa­lele ob­se­sii ale vi­zi­u­nii proustiene, ale no­u­lui uni­vers in­ven­tat de acesta: ma­la­dia, vi­ciul, pro­fa­na­rea.” (Irina Mavrodin)..


4400 lei

În stoc
? Cauți o carte și nu o găsești pe site?

Alexandria îți recomandă