Dacă nu citești la timp, înțelegi prea târziu.
Marin Preda

Marin Preda

Marin Preda (n. 5 august 1922, Siliștea-Gumești, județul Teleorman — d. 16 mai 1980, Mogoșoaia) a fost un scriitor român postbelic și directorul editurii "Cartea Românească". Marin Preda a fost un fervent opozant al regimului comunist, mai multe voci confirmând că scriitorul i-a spus lui Nicolae Ceaușescu „Dacă vreți să introduceți realismul socialist, eu, Marin Preda, mă sinucid” în anii '70. Ultimul său roman lansat în 1980, „Cel mai iubit dintre pământeni”, este considerat o critică violentă a comunismului. După câteva săptămâni pe piață, romanul a fost retras din toate bibliotecile și librăriile publice și universitare. În scurt timp, pe 16 mai 1980, scriitorul a fost găsit mort în camera sa din vila de creație a scriitorilor din Palatul Mogoșoaia.


Imposibila întoarcere

Imposibila întoarcere

Imposibila intoarcere este, in fapt, un jurnal de idei morale si sociale in care analiza fenomenului social se uneste cu confesiunea. Subiectele variaza, intr-un loc e vorba de psihologia etnica, in alta parte de diferenta dintre orasean si taran (tema mai veche in cultura romaneasca). Remarcabil in aceste texte este modul liber de a gandi cateva aspecte ale civilizatiei actuale si de a da sugestii clare si profunde acolo unde altii cu mai multa stiinta, dar cu o mai mica intuitie a sensului existentei, se incurca in subtilitati. In fond, Marin Preda gandeste social si vede existential. Pentru el, civilizatia este o notiune ce nu are niciun sens in afara conditiei umane. Fata de istorie el are o atitudine din care lipsesc sentimentul de flatare, dar si cel de resemnare. Eugen SimionLa prestigiul recunoscut al prozatorului s-a adaugat si cel, previzibil, al cugetatorului obsedat de problemele vitale ale timpului sau: volumul Imposibila intoarcere, culegere aparent eterogena, cuprinzand insemnari memorialistice, confesiuni de atelier, comentarii literare, opinii si atitudini in legatura cu evolutia societatii actuale si cu viitorul ei, reflectii in marginea unor fapte diverse investite cu o valoare simbolica, era de fapt o carte de mare unitate interioara, dezvaluind o gandire puternica si originala, familiarizata intim cu cele mai subtile idei ale timpului nostru. Rezultatele sunt dintre cele mai inalte, facand din Imposibila intoarcere o carte unica in literatura romana; dezbaterea intelectuala este insotita de implicarea unei profunde constiinte morale si expusa cu o mare forta expresiva. Scriitorul se defineste ca un spirit lucid si nelinistit, atras cu o putere irezistibila de marile teme ale vietii contemporane; dar cartea poate fi citita si ca un jurnal disimulat.Mircea Iorgulescu..


3200 lei

În stoc
Întâlnirea din pământuri

Întâlnirea din pământuri

Nuvelele din Intalnirea din pamanturi, aceste "scene din viata taranilor", aduc o lume cruda si halucinanta, impenetrabila in violenta ei misterioasa. Prima carte a lui Marin Preda are sensul unei totale detasari fata de universul taranesc, privit aici fara compasiune, fara melancolie si fara induiosare, dar si fara acea brutala "intelegere" de tip naturalist, care "studia" si "explica" mecanismele existentei limitandu-le strict la instincte. Nici simpatie si nici interes: mai degraba o imensa neliniste. Care se traduce in acumularea de imagini in genere atroce si aproape intotdeauna lipsite de sens. Nu insa de semnificatie: este o lume irationala, in care nu e nimic de inteles (de "iubit" sau de "admirat" nici vorba!), dar care poate fi, inca mai poate fi, inregistrata de retina ingrozita a unui intrus. Optica autorului, in aceste nuvele, este aceea a unui strain venit de pe alte meleaguri si care asista cu o perplexitate inspaimantata la fapte aici firesti, dar pentru el deopotriva absurde si infricosatoare. Aceasta detasare, avand probabil in spatiul biografiei interioare a scriitorului intelesul unei rupturi, al unei despartiri de lumea in care se nascuse si traise, de nu chiar al unei repudieri, va fi insa, cativa ani mai tarziu, inlocuita de un atasament profund: in Morometii, vol. I. [...] In nuvelele din Intalnirea din pamanturi situatiile violente, cruzimile si brutalitatile nu lipsesc si sunt proiectii ale unei constiinte anxioase, imagini ale nelinistii si ale obsesiei irationalitatii lumii...


3500 lei

În stoc
Întâlnirea din pământuri

Întâlnirea din pământuri

Îi datorăm lui Marin Preda mai mult decât majorității istoricilor și filosofilor contemporani care reflectează asupra destinului românesc. Efectul relecturii romanelor, nuvelelor, scrierilor sale în general, este cel mai eficient antidot împotriva mitului „deșertului cultural" de care a fost suspectat spațiul românesc în cea de a două jumătate a secolului XX. Părerea mea e că un țăran, chiar dacă ajunge doctor în filosofie, tot țăran rămâne. Ideea de familie, de pildă, va fi la el aceeași că a unui țăran. Despre dragoste va gândi tot că părinții săi, despre cinste și demnitate va avea aceleași reprezentări, într-un cuvânt, concepția lui despre lume, chiar dacă va fi un admirator avizat al lui Kant, va fi una țărănească. Nu va există manifestare a vieții sale, poate chiar cotidiene, pe care el să n-o judece cu ochii cu care a văzut odată o lume pe deplin formată, cu metafizică ei. Formarea unei astfel de lumi sau acestui univers uman constituie un secret al experienteii individuale și sociale. (Marin Preda)„Întâlnirea din pământuri” este volumul de debut al lui Marin Preda. A apărut în 1948 și în cuprinsul sau au intrat următoarele nuvele: În ceață, Colină, Întâlnirea din pământuri, O adunare liniștită etc. – care prefigurează motive, întâmplări și personaje din român, ușor de depistat la o simplă confruntare, dar mai important decât această este faptul că încă din nuvele se conturează obsesia fundamentală a creației lui Marin Preda, care este destinul țăranului român...


2408 lei

În stoc
Intrusul

Intrusul

Intrusul este, intr-un anume sens, chiar un roman al infrangerii regimului comunist. Nu de catre democratie sau de catre firava opozitie interna, ci 1) de catre fortele obscure ale psihe-ei umane, si 2) de catre propria sa demagogie. Niciunul dintre personajele din roman nu se lasa transformat in vreun fel de catre regim: Surupaceanu devine doar electrician, nu si comunist, Maria ramane o femeie pe care discursul oficial despre „familia socialista“ n-o opreste sa-si caute fericirea in afara cuplului, directorul combinatului, desi se pregateste sa termine facultatea la seral, nu se transforma si in „activistul bun“, oferindu-i eroului Surupaceanu, dupa accident, doar un derizoriu post de portar.[…] Paradoxul intregii opere a lui Marin Preda este acela ca invingatori sunt numai invinsii, caci numai ei au puterea de a se ridica si de a o lua de la capat. Conditia tragica a omului, in viziunea lui Preda, rezida in contradictia dintre imposibilitatea reintoarcerii si evidenta incapatanatei reintoarceri a fiintei strivite de istorie.Razvan VoncuUn tanar muncitor de pe unul din santierele anilor ’50, care avea toate datele sa reuseasca in viata, este grav desfigurat si isi pierde capacitatea de a munci in urma unul gest necugetat de eroism, cand voise sa-si salveze de la moarte un tovaras. Tovarasul cu pricina fiind beat si pe deasupra muncitor lamentabil, gestul lui Surupaceanu produce o proasta impresie. Sefii, colegii, santierul, partidul nu izbutesc sa-l recupereze. Umanismul socialist se vede pus in cumpana de acest esec. Preda n-a predat reportajul fiindca nu era eroul un exemplu pentru criteriile morale ale vremii. Romanul isi putea permite sa le ignore si chiar sa le indice reversul. Limitele in care putea fi evocata aceasta epoca de pionierat a comunismului romanesc fusesera largite de hotararile Congresului al IX-lea al PCR din vara lui 1965.Nicolae ManolescuConstantin Vaeni a ecranizat romanul Intrusul de Marin Preda, numind filmul Imposibila Iubire cu Tora Vasilescu, Serban Ionescu, Amza Pellea, Irina Petrescu...


2800 lei

În stoc
Marele singuratic 2023

Marele singuratic 2023

Marele singuratic a fost o carte indelung elaborata, chiar daca nu constient, problematica ei a fost gandita de autor cu un sentiment de participare inca neintalnit in opera sa. […] Importanta acestui roman in intreaga creatie a lui Marin Preda poate fi estimata prin imprejurarea incontestabila ca tot ciclul a devenit imposibil de inteles in afara lui, ca arunca o lumina esentiala asupra volumelor din Morometii. […] De asemenea, Marele singuratic trebuie parcurs cu toate cartile lui Preda pe masa, ponderea lui si toata plasa de antinomii din constiinta lui Niculae, diferitele motive, enuntate uneori succint, ramase neexplicate, isi gasesc sensurile numai in contextul intregii opere. Asa stand lucrurile, critica noastra va trebui sa se obisnuiasca: Marin Preda a incetat de a mai fi obiect de cronica literara, cartile lui nu mai pot fi discutate independent. Ca orice autor cu univers artistic constituit, el se preteaza numai la dezbateri mai ample si mai bogate in consecinte pentru toata lumea. […]Marele singuratic este romanul „tematic“ al autorului (folosim termenul in sensul uzitat de Northrop Frye pentru tipul liric, pentru relatia directa dintre public si autor, indiferent de travesti). Este reluat aici motivul umanitatii perfecte, al refontei morale, in numele unei noi religii. […]Marin Preda s-a situat cu Marele singuratic in zona proxima a marii creatii. Detasarea lui de Niculae, de personajul cel mai drag al autorului, ascunde un sambure de extraordinar dramatism, este o rupere de sine dureroasa si care nu va ramane fara consecinte. Marin Preda a avut puterea de a scrie in plina forta creatoare o carte reprezentativa si ostila autorului ei, cartea despre care banuim ca insemna in constiinta lui un fel de carte a „vietii “ sale de artist si om social...


3500 lei

În stoc
? Cauți o carte și nu o găsești pe site?

Alexandria îți recomandă