Dacă nu citești la timp, înțelegi prea târziu.
Savatie Baștovoi

Savatie Baștovoi

Ștefan Baștovoi (n. 4 august 1976, Chișinău), cunoscut mai mult ca Savatie Baștovoi, este un eseist, poet, romancier, teolog și scriitor român din Republica Moldova. A fost și moderator al unei emisiuni televizate.


Cartea despre femei

Cartea despre femei

Ieromonahul Savatie Baștovoi este un nume singular în literatura contemporană, fiind unul din cazurile rare cînd un scriitor excelează în toate genurile literare, fiind premiat de Uniunea Scriitorilor la toate secțiunile: poezie, proză și eseu. Această trăsătură îi face pe jurnaliștii de la Le Figaro să scrie despre Baștovoi ca despre „un geniu polivalent care scrie o operă deopotrivă poetică, romanescă și dramatică”, iar Le Monde remarcă „o scriitură luminoasă și impecabil construită”. Festivalul de poezie de la Berlin l-a inclus, în 2007, cu poezia Rusoaica, în antologia poeziei de dragoste mondiale, alături de Omar Khayyam, Shakespeare, Esenin și alte nume sonore ale literaturii universale. Este autorul a peste 20 de cărți, vîndute într-un tiraj cumulat de peste 200.000 exemplare. Apariția în Franța a romanului Iepurii nu mor, scris la 21 de ani, adună cel mai bun dosar de presă dintre toate cărțile românești traduse în Franța în ultimii ani. Chiar în aceste zile, romanul apare în Italia. Cartea despre femei este o bijuterie dăruită la maturitate, care se înscrie în darurile pe care copilul de cîndva le făcea mamei. Educația artistică primită în familie și, mai tîrziu, la școlile de artă, străbate de această dată în forma cea mai directă, cartea fiind ilustrată cu acuarele ale autorului. „Cînd ești copil nu știi să scrii, cînd ești mare nu știi să vezi.” (Savatie Baștovoi)..


3000 lei

În stoc
Dumnezeu povestit pe înțelesul unei femei

Dumnezeu povestit pe înțelesul unei femei

Nu este un secret că femeile constituie majoritatea Bisericii. Ce gîndesc femeile, cum Îl văd ele pe Dumnezeu, ce cred despre păcat sau despre alte aspecte ale credinței ne este foarte puțîn cunoscut, predică în Biserica Ortodoxă fiind un monopol al bărbaților. Jurnalistă Doina Popa de la revista mondenă VIP Magazin, cea mai influetă revista din Republica Moldova, are ideea să pună un set de întrebări despre credință celui mai citit scriitor ortodox contemporan din România. Autorul Antiparentingului, cartea cu cel mai mare răsunet și cele mai mari vînzări în 2017, răspunde în stilul său caracteristic la 33 de întrebări despre Dumnezeu și credință.O carte plină de candoare și prospețime, care te poartă în adevărate excursii biblice și patristice, asemenea unei plimbări în fapt de seară. De la grădina Raiului și facerea lumii pînă la stihiile care ajung să se răzbune pe oameni, întrebările te mențîn într-o așteptare plină de emoții și încîntare intelectuală. O poveste despre zodii și genealogii, spaime și prejudecăți, iubire și trădare, scrisă cu iscusința unui romancier și delicatețea unui poet. Referințele la texte vechi și comentariile de mare finețe teologică descoperă un Dumnezeu plin de iubire și explică în cuvinte simple marile contradicții reproșate Bibliei.Ieromonahul Savatie Baștovoi este un scriitor, poet, traducător și editor român născut în Chișînău. Este autorul a peste douăzeci de cărți vîndute într-un tiraj cumulat de aproape jumătate de milion de exemplare. Este unul dintre cei 27 de scriitori români contemporani care au reprezentat România la Salonul de Carte de la Paris din 2013, anul în care România a fost țară invitată de onoare. Cărțile și conferințele sale despre credință au adus un suflu nou în predică din România anilor 2000. Întotdeauna intrigant, folosind mijloace artistice și practicind amestecarea genurilor, S.B. reușește totodată să rămînă fidel tradiției ortodoxe. Este prezent în Enciclopedia Ortodoxiei Românești editată de Sinodul Bisericii Ortodoxe Române sub îndrumarea Patriarhului Daniel. Este membru al Uniunii Scriitorilor și al Uniunii Jurnaliștilor din Moldova. Dintre cărțile sale cele mai cunoscute fac parte: Antiparenting, A iubi înseamnă a ierta, Între Freud și Hristos, Cartea despre femei, Nebunul (roman), Diavolul este politic corect (roman), Iepurii nu mor (roman tradus în franceză și italiană), Învățăturile unei prostituate bătrîne către fiul sau handicapat (roman tradus în franceză). ..


3300 lei

În stoc
Fețele tristeții

Fețele tristeții

Carte de‑suflet‑folositoare despre multele chipuri în care tristețea se abate asupra omului, cu pilde și cugetări din viața meaAcum douăzeci de ani, cînd m‑am gîndit să scriu o carte despre tristețe, credeam că m‑am întristat destul la viața mea ca să știu totul despre subiect. Am întors pe toate fețele tristețea mea și toate tristețile văzute, auzite și citite, pînă cînd am înțeles că tristețea nu este o simplă stare care se abate asupra noastră și nici măcar un motiv care poate sta închis între coperțile unei cărți, ci este, mai degrabă, un personaj care ne bîntuie în cele mai nepotrivite ceasuri ale vieții, apărînd sub diferite chipuri și înfățișări. Uneori, tristețea conviețuiește cu noi ca animalele sălbatice care se furișează fără să le vedem, ca o pasăre ascunsă sub acoperiș, ca șoarecele care fuge cînd se aprinde lumina. Simțim că este pe undeva, dar nu știm în care ascunziș al sufletului petrece. Alteori, tristețea e ca o degerătură într‑o noapte de primăvară, despre care nu știm dacă a stricat floarea copacilor sau nu. Deși, între toate arătările tristeții, există și cea pe care Însuși Dumnezeu o trimite, odată cu fericirea lacrimilor celor curățitoare de păcate.SAVATIE BAȘTOVOI este autorul a peste 20 de cărți, multe dintre ele fiind traduse în Franța, Italia, Germania și SUA. Le Figaro îl prezintă ca pe „un geniu polivalent care scrie o operă deopotrivă poetică, romanescă și dramatică”, iar Le Monde remarca „o scriitură luminoasă și impecabil construită”. Cartea de față este o genealogie a Depresiei în care stilistica Bizanțului ascetic se împletește firesc cu pasajele de poezie copilăroasă, atît de specifice autorului...


4000 lei

În stoc
Fuga spre câmpul cu ciori

Fuga spre câmpul cu ciori

Fuga spre cîmpul cu ciori este povestea unei iubiri zbuciumate dintre un tată propagandist al ateismului stiintific si un fiu monah.Jertfa avraamică este răsturnată: tatăl renuntă la fiul devenit credincios pentru a rămîne fidel ateismului pe care l-a slujit toată viata.Povestea, scrisă la persoana întîi, abundă în detalii de mare intimitate si sinceritate, motiv pentru care publicarea ei a devenit posibilă doar după moartea tatălui.…………………………….…cartea apare în aceeasi perioadă în care un alt roman semnat Savatie Bastovoi, tratînd tema copilăriei si a propagandei, Iepurii nu mor, apare la Paris, la prestigioasa editură Jacqueline Chambon (Actes Sud).Cele două cărti nu se intersectează, ci doar se completează reciproc.Fuga spre cîmpul cu ciori nu este asadar o continuare la Iepurii nu mor, ci mai degrabă o carte soră, zugrăvind împreună tabloul vietii într-o lume din care Dumnezeu a fost izgonit.Fragment:De fapt, citise o dată Biblia. Nu toată, dar o citise. Cred că era prin clasa a şasea sau a şaptea. Era pionier, un pionier adevărat. Ştia că Dumnezeu nu există şi că Biblia e o carte cu foarte multe greşeli, scrisă de oameni necărturari, pentru a prosti poporul.Ştia o grămadă de minciuni care erau scrise în Biblie, tatăl său i le spusese. De exemplu, aceea că balena l-a înghiţit pe Iona şi pe urmă l-a scos afară întreg. Balena are gura mare, e adevărat, ar fi putut să încapă Iona întreg, chiar în picioare. Dar cei care au scris Biblia, dacă nu ştiau biologie, nu ştiau că balena are o gâtiţă subţire cât un pahar de două sute de grame.Erau şi alte minciuni: aceea că în corabia lui Noe au încăput atâtea animale, că lumea are numai şapte mii de ani, că omul a fost făcut din lut. Într-un cuvânt, o carte plină de minciuni.Evangheliile erau altfel. Erau tocmai patru şi semănau între ele, numai începutul era altfel. Dar le-a citit pe toate. Nu ştie ce era cu el, dar le ţinea minte aproape pe de rost. Ştia bucăţi întregi şi le spunea la babe, şi chiar la copii, când se jucau.Nu era vorbăreţ deloc, chiar vorbea rar de tot, iar cu străinii nu vorbea deloc. Dar odată s-a dus la baba Tania după lapte şi i-a vorbit din Biblie. Femeia i-a spus să se aşeze pe lejancă şi să bea o cană de lapte cu învârtită, iar ea s-a dus fuga să o cheme pe sora ei, care trăia peste drum.S-au aşezat amândouă în faţa lui şi-l îndemnau să le vorbească din Biblie. Ele erau credincioase, dar nu au citit niciodată în Biblie, auzeau pentru prima dată ceea ce le povestea el. Nici nu înţelegea cum credeau, dacă nu ştiau în ce cred. Totuşi ele credeau. Iar el bea lapte şi le povestea totul, aşa cum a citit, cu tot cu numele acelea grele jidoveşti, că le ţinea minte pe toate.Se vedea că femeile erau foarte bucuroase şi nu mai vroiau să-i dea drumul să plece. Se mirau că fiul lui Valentin Stepanovici vorbeşte aşa de frumos din Biblie. Îi tot spuneau: “Ei, măi Ştefănică, să creşti tu oleacă mai mare şi să te duci să înveţi, să vii să ne fii un popuşor. Tare bun popuşor ar ieşi din tine. Am avea şi noi biserica noastră în sat, nu ne-am mai duce peste deal.” “Eu vă povestesc din Biblie – le-a zis el – dar eu nu cred în Dumnezeu. Dumnezeu nu există.” “Nu zi aşa – spuneau femeile fără supărare – nu se poate să spui aşa.”Sîntem adevărati doar atunci cînd plîngemApostolul Pavel a spus că nimeni nu stie ce este în sufletul omului, decît numai Dumnezeu si omul însusi.Dar uneori se întîmplă că nici noi însine nu mai stim ce e în sufletul nostru. Oamenii au atîtea fete încît nu îti poti da seama care e cea adevărată.Poate că cea care persistă cel mai mult?Ne supărăm, ne bucurăm, sîntem zgîrciti, iar alteori darnici, uneori prea aspri, alteori usuratici. Putini sînt oamenii constanti, fie în rău, fie în bine. Si eu am atîtea fete si în toate mă regăsesc atît de mult încît nici nu mai stiu care mă reprezintă cel mai bine, cu alte cuvinte, cu care dintre toate aceste fete voi merge la judecată?Iar acest camelionism nesuferit si pentru mine si pentru cei din jur l-am mostenit de la tatăl meu. Acest amestec de rău si bine este fără îndoială o boală care, atunci cînd nu-L ai pe Dumnezeu, poate motiva cele mai nesăbuite fapte.Cred că cele mai cumplite fapte în istorie n-au fost săvîrsite de oamenii răi cu desăvîrsire, ci de aceia care aveau în sine amestecat răul cu binele. Căci nu-i asa, cine ar urma un om rău cu desăvîrsire?Răul nu e atît de rău dacă nu are în el amestecat si putin bine.Odată, cînd am fost la Essex, am avut o discutie cu arhimandritul Zaharia, una din acele discutii care te urmăresc toată viata.Am ajuns să discutăm despre lacrimi pentru că e o boală a începătorilor să discute despre lucrurile înalte, iar lacrimile sînt un rod al înăltimilor.Atunci părintele Zaharia mi-a zis un lucru pe care nu pot să-l uit. Anume că noi, oamenii, sîntem adevărati doar atunci cînd plîngem. Nu mai stiu dacă această vorbă îi apartinea sau dacă a auzit-o de la duhovnicul său, părintele Sofronie, cert este că acest înteles al omului nu-l mai auzisem, desi era atît de evident.Stiu că se poate face o întreagă filozofie despre lacrimile false, dar nu despre asta este vorba. Plînsul este la fel de firesc ca si rîsul. Cred că ar trebui să plîngem cel putin la fel de des precum rîdem.La un moment dat oamenii au început să considere plînsul ceva rusinos, o expresie a slăbiciunii. Dar e la fel de adevărat că si rîsul poate trăda o slăbiciune. Mă gîndesc că Prorocul David, care era un ostas neînfricat, plîngea de multe ori, mărturisind că pînă si asternutul si-l uda cu lacrimi.Desigur era o altă lume. Astăzi bărbatii nu mai poartă războaie, nu mai străbat păduri în căutarea vînatului, nu mai sînt amenintati de animalele sălbatice, de stihii, în schimb nu plîng. Această incapacitate de a plînge pare să fie singura calitate a bărbatilor de azi.Tata plîngea usor si acesta era un mare paradox. Era un bărbat zdravăn, ursuz si care vorbea tare. Dacă te chema să-ti spună ceva, aveai impresia că vrea să te bată. Chiar si cînd te ruga să-i dai o farfurie din celălalt capăt al mesei părea că te ceartă.Si cu toate acestea plîngea la filmele proletare. Plîngea cînd vedea bătrîni săraci, copii flămînzi si îndeobste cînd vedea vreo nedreptate. Mămica rîdea de el. Acesta era singurul moment cînd mămica îl putea lua peste picior si el nu se supăra.Aici părintele Zaharia avea dreptate să spună că omul e el însusi doar atunci cînd plînge. Nu pot să uit fata dură a tatei cum se schimba atunci cînd plîngea la filme, stergîndu-si ochii cu mîinile lui late, cu degetele acelea groase pe care nu a purtat niciodată inel.Atunci tata era el însusi si era atît de curat si atît de bun. Restul era viata cu mizeriile ei, cu sărăcia si mîndria ei, cu tot ce e străin si însingurează pe om, ducîndu-l atît de departe de ceea ce ar trebui să fie el cu adevărat.Sînt oameni care au plînsul în interior. Acestia sînt cei mai frumosi oameni de pe pămînt.Acest plîns lăuntric nu are în el nimic din tristetea si apăsarea oamenilor neîmpliniti sau loviti de vreo suferintă. Acest plîns lăuntric este ca o lumină de dimineată care străbate prin ceată.Acestia sînt oamenii pe care îi iubesti fără să stii de ce si revii la ei pentru că amintirea lor nu te părăseste. Nu este o mai mare bucurie în viată decît aceea de a întîlni un astfel de om. Desi ei pot trece neobservati. Pentru a-i recunoaste trebuie ca si tu să fi plîns măcar odată în viată, să plîngi de-adevăratelea.Sînt atîtea lacrimi în lume care se varsă necontenit. Lacrimile suferintei curg sub luminile reclamelor, în orasele mari, în băi, în asternuturi, în masini.Răsună atîtea răcnete de durere, atîtea suspine, dincolo de buletinele de stiri, dincolo de talk show-urile televizate, dincolo de vacarmul cluburilor de noapte.Întreaga noastră civilizatie cu noile ei tehnologii care se întrec una pe alta este îndreptată să ascundă acest plîns, să ne facă să credem că plînsul nu există.Dar lacrimile se varsă necontinit si o grămadă de oameni îsi trăiesc adevărata conditie, aflîndu-se în cele mai sincere, cele mai sfîsietoare momente ale vietii lor, în timp ce noi ne cufundăm în nesimtire.Si doar atunci cînd suferinta dă buzna în viata noastră, doar atunci perdeaua indiferentei cade de pe fata lumii. Lumea apare asa cum e ea, cu răul si cu binele ei. Iar deasupra ei, abia atunci, se vede Dumnezeu. Lumina iubirii lui Dumnezeu nu poate fi văzută decît prin lacrimi, altfel ea ne-ar orbi.……………………………………………………„Probabil nu există om care, copil fiind, nu s-a repezit să prindă o pasăre. Copiii cred că pot prinde păsările cu mîna. Desigur, aceasta este o credintă care se ruinează cu vîrsta, cînd copiii cresc si li se pare stupid să se mai avînte după păsări.Păsările zboară. Unele zboară putin de tot, parcă pentru a te momi să le urmezi. Se mută la o întinzătură de mînă, atît cît să nu le poti ajunge.Totul pare un joc. Un joc ce s-ar putea prelungi toată viata dacă oamenii nu ar îmbătrîni si păsările nu ar muri.”..


2500 lei

În stoc
Prețul iubirii

Prețul iubirii

„În iubire noi ne pierdem identitatea, murind în chip mistic pentru celălalt. Renunțăm la tot ce sîntem, la orgoliu, la dorințe personale, la odihnă, la bucurii, la locul nostru, doar pentru a ne află lîngă cel iubit și a fi pe placul lui. Apostolul Pavel descrie și el iubirea în același chip: „dragostea nu caută ale sale, ci ale aproapelui”. Cu alte cuvinte, dragostea moare pentru sine pentru a trăi în celălalt. Cu cît omul e mai plin de sine, cu atît iubirea lui este mai slabă. Cu cît atenția și interesul pentru propria mea persoană sînt mai vii, cu atît este mai moartă iubirea mea pentru celălalt. Toate se învîrt în jurul meu, iar celălalt este încă un pretext de a mă împlini pe mine însumi. Cei ce se iubesc încep să semene între ei. În­dra­gos­­­­­­titul începe să vorbească cu cuvintele celui iubit, începe să asculte muzică pe care o ascultă el, să citească aceleași cărți, să iubească aceleași lo­curi, aceeași mîncare, să aibă aceeași credință și să împărtășească aceleași bucurii. Cel ce iubește devine întru totul că cel iubit, vorbind aceleași lucruri și măr­turisind același crez. Bucuria lui este bucuria celuilalt și tristețea lor este comună. Pentru că sînt uniți în chip desăvîrșit prin iubire, murind pentru sine și trăind în celălalt, fiecare purtînd în sine chipul și glasul celui iubit, avînd același cuget și aceeași dorința.” (Savatie Baștovoi)Prețul iubirii este o carte despre căutările eterne ale oamenilor și prețul pe care sînt nevoiți să‑l plătească pentru a le avea. Uneori oamenii plătesc cu viață lor prețul fericirii și al iubirii, fără că măcar să ajungă să le trăiască. Porniți în căutarea fericirii, românii au ajuns să viețuiască peste tot în lume. În această carte sînt cuprinse cele cinci conferințe din Germania, susținute la invitația Mitropolitului Serafim al Germaniei și al Europei Centrale și de Nord în orașele Nurnberg, Munchen, Frankfurt și Trier, precum și o conferință din Chișînău și una din Iași. Varianta scrisă a discuțiilor purtate în mijlocul românilor din Germania și de acasă prezintă un text viu, ușor de urmărit, care a selectat și a disciplinat principalele teme de interes, cum ar fi Unitatea, Educația, Fericirea, Cultură, Generația nouă vs Generația veche, Iubirea..


3500 lei

În stoc
? Cauți o carte și nu o găsești pe site?

Alexandria îți recomandă