Unul dintre marile romane scurte ale secolului XX care explorează zonele întunecate ale psihicului, violența și iraționalitatea. Încă de la apariție, în 1948, în revista Sur a Victoriei Ocampo, Tunelul s-a bucurat de aprecierile elogioase ale unor scriitori celebri ca Thomas Mann, Graham Greene și Albert Camus, fiind considerat un „clasic existențialist“.
Roman tulburător și captivant despre dragoste și moarte, despre solitudinea iremediabilă a individului, și mai cu seamă a artistului, Tunelul este confesiunea pictorului Juan Pablo Castel. Din închisoare, acesta decide să relateze faptele și să dezvăluie motivele obscure care l-au determinat s-o omoare pe María Iribarne. Sondând cu rigoare magistrală condiția tragică a omului contemporan, izvorâtă din credința excesivă în rațiune, Sabato descrie modul în care un artist sensibil și talentat ajunge treptat, sub imperiul propriilor demoni lăuntrici, de la obsesia atotstăpânitoare pentru dragostea absolută la gelozie (auto)distrugătoare, apoi la nebunie și crimă.