Se spune ca viata oricarui om poate constitui un roman, ceea ce se pare ca nu este prea departe de adevar. Caci, precum remarca Balzac, viata este compusa din intamplari variate, din dureri si placeri alternate, cu bucuriile si necazurile lor, multe dintre ele datorandu-se faptului ca, traind in colectivitate, omul se afla sub influenta acesteia, fiind adeseori angrenat in evenimentele care au loc in cadrul ei, beneficiind sau suferind in urma lor.
Cu cat viata unui om este mai indelungata, cu atat ea este mai bogata in intamplari, iar volumul amintirilor inregistrate in memorie este mai vast. Este si cazul personajului principal din actuala carte. Traind aproape un secol, perioada in care strabate o etapa capitalista, o alta socialista, apoi cea a revenirii capitalismului, va fi martor al unei istorii zbuciumate, al unor transformari sociale care l-au cuprins in valmasagul lor. Se va comporta si el, ca si altii, sub influenta iluziilor implantate adeseori in constiinte de catre veritabili vanzatori de iluzii.
Intr-un film american, Ninocika, in care remarcabila actrita Greta Garbo, in rol de femeie sovietica, mergand in America si revenind, isi destainuia impresiile fatade interzicerile care existau, remarca simplu: "Amintirile nu pot fi cenzurate". Un principiu care sta si la baza acestei carti, amintirile din primul volum, cuprinzand indeosebi o perioada capitalista, fiind redate asa cum le-a trait, rezultand mai ales viata grea de atunci, prapastia existenta intre bogatie si saracie, ca si iluziile spulberate unora, schimbandu-le destinul, sau acelea lansate de unii vizand schimbarea nedreptei oranduiri. Va fi martorul actului de la 23 august 1944, cu amanuntele sale, totul culminand cu inclestarile politice intre partide, cu disputa apriga dintre suveran si noii guvernanti, totul ducand in final la abdicarea regelui, Romania devenind republica.